گل فوشیا - نگهداری از گل فوشیا یا آویز
نوشته شده توسط : hr

معرفی گیاه فوشیا

 

معرفی گیاه فوشیا

 

معرفی گیاه فوشیا : فوشیا گیاهی است از خانواده‌ی گل مغربی با نام علمی fuchsia این گل در ایران به گل آویز ، گل حافظی و گل گوشواره ای معروف است این گیاه به خاطر شکل و نوع گل و رنگ آمیزی بی نظیر در دنیا بسیار پر طرفدار می‌باشد. در این مقاله آموزش نگهداری تکثیر آفت و بیماری ها نیازها و سایر موارد لازم برای پرورش این گل نوشته شده است.

ساقه‌های بلند و باریک به طوری که در اثر وزن خوشه‌های گل به طرف پائین خم می‌شود، گلهای زیبا و آویزان و یا صورتی و یا قرمز رنگان نه تنها در گلخانه و اتاق بلکه سایبان و سر در منازل را نیز زینت می‌دهد.
با پیشرفت علم و اصلاح نباتات هیبریدهای جدید و زیبا و البته مقاوم به گرما و سرما به‌دست آمده است. موقعی در معرض فروش قرار می‌گیرد که گل‌ها باز شوند ولی پس از مدتی کم عمر گل تمام شده و به علت عدم آشنایی با عادت گلدهی گلدان را به دور انداخته. پس از اتمام دوران گلدهی باید جوانه‌ها انتهای را مرتب هرس نموده تا گیاه برای سال آینده خود را آماده نماید از نکات قابل توجه این است که این گیاه بسیار مورد توجه مرغ مگس خوار می‌باشد زیرا این پرنده هنگام مهاجرت ترجیح می‌دهد به خاطر منقار بلند خود از گیاهان مناطق بومی خود تغذیه کند. گل‌ها روی شاخه‌ای سال جاری رشد می‌کنند بنابراین گلدهی در تابستان می‌باشد.

عکس گلگل فوشیا

نیازها های گل فوشیا:
نور: به نور کافی و زیاد احتیاج دارد، آفتاب را تحمل می‌نماید، مواظب اشعه‌ی مستقیم آفتاب در وسط روز باشید

دما: اگرچه در تابستان ۱۸ درجه را تحمل می‌کند، ولی بهترین دما در این فصل ۱۶ است، در درجات بالا تأمین رطوبت را فراموش نکنید. درجه حرارت مطلوب در زمستان به علت نیاز سرمایی دوران استراحت ۱۰ درجه توصیه می‌شود.
آبیاری: در تابستان هفته‌ای دو بار و در بهار هفته‌ای یک بار آبیاری نمایید. بعد از شروع گلدهی آبیاری را کاهش دهید و اجازه بدهید تا سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری نمایید، در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است.
رطوبت: در بهار هفته‌ای دو بار و در تابستان به صورت روزانه غبار پاشی کنید، بخصوص در درجات حرارتی بالا، در اواخر تابستان به هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید و در زمستان غبار پاشی کنید.
تغذیه: با شروع و ظهور گل‌ها با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده هر هفته یک‌بار گیاه را تغذیه کنید، از اواخر تابستان و در طول زمستان تغذیه را قطع کنید.
خاک مناسب: مخلوطی از یک قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت و یک قسمت کود پوسیده‌ی دامی برای ریشه‌ی این گیاه بهترین محیط است.
تعویض گلدان‌: در اوایل بهار بعد از هرس شاخه‌های خشک شده گیاه را در گلدان جدید ببرید.
تمیز نمودن برگ‌ها: از مواد براق کننده‌ی شیمیایی استفاده‌ی نمایید، غبار پاشی برای این امر کافی است.

تکثیرگل فوشیا: ریشه دار نمودن قلمه از چوب نرم به طول ۵-۸ سانتیمتر در اوایل بهار یا پائیز در دمای ۱۸ درجه‌ی سانتی گراد.

گل حافظیفوشیا

معرفی گیاه فوشیا

روش‌های تکثیر گل فوشیا:
فوشیا از طریق قلمه زدن و بذر تکثیر می‌شود
الف-تکثیر از طریق قلمه:
با قلمه سبز انتهایی در اوایل بهار یا پاییز و با بذر در بهار افزایش می‌یابد.
فوشیا را می‌توان با استفاده از قلمه ساقه تکثیر کرد.

بهتر است برای تهیه قلمه‌ها از چاقو یا قیچی تیز استفاده شود زیرا برش تمیز موجب توسعه سریع‌تر ریشه‌ها خواهد شد. برای بستر کاشت قلمه‌ها می‌توان از مخلوط ۵۰٪ پرلایت+۵۰٪ خاک برگ استفاده کرد. البته خاک برگ قبل از استفاده از یک صافی که اندازه منافذ آن ۰٫۵ سانتیمتر باشد عبور داده می‌شود تا بافتی یکنواخت به‌دست آید. قلمه فوشیا در آب هم ریشه می‌دهد اما ریشه این گیاهان بسیار شکننده و آسیب پذیر هستند و گیاه در آینده رشد ضعیفی خواهد داشت. قلمه را بهتر است زمانی تهیه کرد که گیاه در حال گلدهی نباشد.
زیرا قلمه‌هایی که از ساقه‌های گل‌دار تهیه می‌شوند مدت زمان طولانی‌تری احتیاج دارند تا ریشه بدهند و حتی بعد از ریشه دهی رشد رویشی چندانی نخواهند داشت و تمایل به تشکیل گل دارند و گیاه حاصل از این نوع قلمه‌ها ممکن است ضعیف رشد کند. همچنین قلمه‌هایی که در اواسط سال گرفته می‌شوند ممکن است کمی بافت چوبی پیدا کرده باشند و سخت‌تر ریشه بدهند. بهترین زمان برای تهیه قلمه، اوایل پاییز تا اواخر بهار است. البته در طی پاییز و زمستان اگرچه گیاه، گل تولید نمی‌کند یا میزان آن کم است اما رشد رویشی نیز کم است چون گیاه تقریباً در رکود نسبی به سر می‌برد. بنابراین ممکن است مجبور باشیم قلمه‌ها را از نوک ساقه تهیه کنیم که طول بسیار کوتاهی خواهند داشت. طول مناسب قلمه فوشیا ۱۵ سانتیمتر است.
قلمه کوتاه‌تر را نیز می‌توان استفاده کرد و ریشه دهی خوبی هم خواهد داشت اما مشکل اینجا است که هر مقدار قلمه از قسمت‌های نزدیک به انتهای ساقه تهیه شود و کوچک‌تر باشد و بخصوص در فصل زمستان نیز تهیه شوند، امکانات بیشتری از لحاظ مرطوب و گرم نگه داشتن محیط لازم است و قلمه‌های کوچک مناسب نگهداری در محیطی همانند گلخانه است. دوم اینکه قلمه هر مقدار کوچک‌تر باشد گیاه حاصل از آن در ماه‌های اولیه رشد نیز کوتاه‌تر و کوچک‌تر خواهد بود. قلمه فوشیا اگر در محیطی مرطوب نگه‌داشته شود حتی در حدود سه هفته بدون تولید ریشه می‌تواند به زندگی ادامه دهد. هنگام تهیه قلمه برش را از زیر ناحیه گره (ناحیه‌ای که برگها به ساقه اتصال دارند) بزنید. سپس برگ‌های موجود در گره پایین را حذف کنید.
باقی گذاشتن این برگ‌ها و فرو رفتن آنها در بستر کاشت نه تنها کمکی به ریشه زایی قلمه نمی‌کند، بلکه ممکن است موجب شیوع بیماری‌های قارچی شود. مرطوب نگه‌داشتن بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه‌ها مهم است. در محیط خانه می‌توان از قرار دادن بطری و یا کیسه‌های پلاستیکی بر روی بستر کاشت به منظر نگهداری رطوبت در اطراف قلمه‌ها استفاده کرد. قلمه‌های فوشیا معمولاً ظرف ۶ هفته ریشه تشکیل می‌دهند و رشد جدید از خود نشان می‌دهند و می‌توان آنها را به گلدان‌هایی مستقل منتقل کرد.

ب- تکثیر از طریق بذر:
روش دیگر تکثیر این گیاه از طریق بذر است. البته این روش سخت‌تر از روش قلمه زدن است.

روش بذر گیری از فوشیا:
بگذارید گلها بر روی گیاه باقی مانده و پژمرده شوند. در پایه گل، میوه‌هایی که از نظر گیاه شناسی سته Berry محسوب می‌شوند و ارغوانی تیره و گاهی مشکی رنگ هستند شکل می‌گیرند. میوه‌ها را تا زمانی که پوستی صاف و تازه دارند باید جدا کرد، زیرا با چروکیده شدن پوسته، جدا کردن بذرها و جوانه زنی آنان با سختی انجام می‌گیرد. میوه را می‌توان با نوک ظریف یک چاقو شکافت و بذرها را به یون آورد. در اطراف بذرها ممکن است باقی مانده گوشت میوه بر جای مانده باشد که می‌توان با کمک جریان آب ولرم این باقیمانده را نیز تمیز کرد. در واقع هر قدر که بذرها را تمیزتر کنیم جوانه زنی آنان با راحتی بیشتری انجام می‌گیرد. سپس بذرها را بر روی پارچه‌ای قرار می‌دهیم تا رطوبت اضافی آنان گرفته شود. معمولاً بذرهایی که توانایی جوانه زنی دارند گرد و مدور هستند و آنهایی که یا جوانه نمی‌زنند و گیاهان ضعیفی تولید می‌کنند مسطح می‌باشند.

گل زیبای فوشیاگل زیبای فوشیا

آموزش کاشت بذر گل فوشیا:
بذرها را بلافاصله بکارید و یا آنان را حداکثر برای ۳-۲ هفته در مکانی سرد و تاریک نگهدارید و سپس اقدام به کاشت کنید. هر مقدار طول مدت نگهداری بذرها بیشتر شود احتمال جوانه زنی آنان نیز کمتر می‌شود، زیرا بذرهای فوشیا از انبارداری خوبی برخوردار نیستند. بذرها را می‌توان در مخلوطی سبک به شکل سطحی کاشت کرد. مخلوط کاشت باید مرطوب نگه‌داشته شود و دمای ۲۳-۲۱ درجه سانتی‌گراد برای جوانه زنی بذرها کافی است. حفظ رطوبت هوا نیز مهم است که می‌توان یک پلاستیک شفاف را بر روی سطح محل کاشت بذرها قرار داد تا رطوبت را بیش از پیش حفظ کرد.
البته نباید پلاستیک با سطح بستر کاشت در تماس باشد. زمان جوانه زنی بذرها در انواع مختلف فوشیا بسیار متغیر است. برخی از آنان در طی دو هفته و برخی در طی چهار ماه جوانه می‌زنند. برخی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند در طی روز محل کاشت بذرها را با چند لایه روزنامه بپوشانند تا نور را بسیار ملایم‌تر کنند. با جوانه زنی بذرها می‌توان این پوشش‌ها را برداشت تا گیاهان جوان روزانه از ۸-۶ ساعت نور (البته نور غیر مستقیم) استفاده کنند. زمانی که نهال‌های جوان ۱۰-۷ سانتیمتر رشد کردند می‌توان آنان را به مکان جدید منتقل کرد.

پرورش بونسای فوشیا:
این گیاه برای بونسای شدن و طراحی بونسای مناسب است تنه چوبی ایجاد می‌کند و قابلیت فرم دهی دارد.
بونسای آن در اکثر مناطق ایران بونسای داخلی می‌باشد وباید از سرما زمستان حفظ بشود.
گیاهی رطوبت دوست است و نسبت به گرم در تابستان‌های گرم حساس است و امکان از بین رفتن آن است برای پرورش بونسای سعی کنید گیاهی را بخرید که هیبرید نباشد.
نگهداری آن به شکل طبیعی در اکثر شهرهای ایران با تغییرات اقلیمی در حال حاضر امکان پذیر نیست و حتما باید از تکنولوژی سیستم‌ها تهویه هوا و آبفشان ها و رطوبت سازها استفاده کرد.

بونسای گل فوشیابونسای گل فوشیا

 

*********************************

نگهداری از گل فوشیا یا آویز

 

فوشيا با نام علمی Fuchia Hybrida به خانواده Onagraceae تعلق دارد.زادگاه اصلی آن آمريكای جنوبی، مركزی و نيوزلند است.گلهای زيبای اين گياه به شكل آويز هستند و در مناطق معتدله در طی تابستان و پاييز و در مناطق گرمسيری تمامی مدت سال شكوفا می‌شوند.رنگهای گل متنوع است و به رنگهای سفيد، قرمز تيره، آبی، ارغوانی، نارنجی، سفيد مايل به زرد وجود دارند.گلهای دلفریب آنها نه تنها گلخانه ها بلکه سایبانها و سردر منازل را در تابستان زینت میدهد که این گلهای آویزان در تابستان ظاهر می شوند.فوشیا را میتوان مناسب برای گلداران مبتدی دانست؛ زیرا کاشتن آن آسان است و با مختصر مراقبت موفقیت در پرورش آن حتمی است.

 

گیاه فوشیا به نور زیاد و کافی نیاز دارد.‌ نور مستقيم آفتاب را هم دوست دارد اما به شرط آنكه هوا خنك باشد بنابراین پرنورترین پنجره خانه جای خوبی برای قراردادن آن است، اما تابش نور خورشید در وسط روز برایش خوب نیست و بهتر است هنگام ظهر پرده را بکشید تا او را از آفتاب مستقیم محافظت کنید.نور شديد آفتاب در ظهر تابستان موجب بالا رفتن دمای گياه بخصوص ريشه آن می ‌شود و بايد ريشه اين گياه را از اين دما محافظت نمود.نور كم محيط باعث دراز و باريك شدن ساقه‌ها و افزايش فاصله برگها بر روی ساقه ‌و ريزش برگها و گلهای آن می ‌شود.

  

اين گياه به دمای متوسط نياز دارد. تابستان (18 درجه) و در زمستان (10 درجه) و بهترین درجه 16 درجه می باشد. هنگامیکه درجه حرارت بالا برود رطوبت را بالا ببرید.اگر دمای محيط در تابستان به بيش از 26 درجه سانتيگراد برسد، گلدان اين گياه را به مكانی سردتر منتقل كنيد.در دمای بيش از 26- 25 درجه سانتيگراد احتمال كاهش گلدهی اين گياه وجود دارد.نمونه‌ها و ارقام مختلف گياه فوشيا عكس‌العمل متفاوتی در برابر سرما از خود نشان می‌دهند.

 

 در طی فصل رشد اين گياه به آب كافی نياز دارد و بستر آن نبايد خشك شود اما خاك نبايد حالتی خيس و غرقابی بيابد بنابراين حجم آب بستگی به گرما و دمای هوا دارد.هرقدر هوا گرمتر باشد در مدت زمان كوتاهتری بايد به گياه آب داد تا رطوبت خاك حفظ شود.در تابستان هفته ای 2 بار و در بهار هفته ای 2 بار و در زمستان هر دو هفته یک بار.بعد از شروع گلدهی آبیاری را کاهش دهید تا سطح خاک خشک شود سپس آبیاری نمایید.از آبياری بيش از اندازه و خيس ماندن بستر گلدان جلوگيری كنيد زيرا موجب زرد شدن برگها، ريزش برگها و در نهايت پوسيدگی ريشه گياه و از بين رفتن آن می شود. آبياری اين گياه در طی استراحت زمستانه آن نبايد فراموش شود، در اين مدت گياه را هر دو هفته يكبار آبياری كنيد.

 

 خاک مناسب مخلوطی از یک قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت و یک قسمت کود دامی پوسیده و یا دو سوم خاک قوی متعادل و یک سوم خاک برگ و کود است.بنابراین رشد آن در هر خاکی میسر است به شرط اینکه اسیدی باشد در حدود 5-5.5 مناسب است.اسیدی کردن خاک با سولفات آمونیوم و یا انواع تورب است.برای فوشیاهایی که در سبد یا جام کاشته میشود مقداری خاک چوب نیز باید به ترکیب یاد شده اضافه نمود.

 

می توان در طی فصل رشد از كودهای مايع و محلول مخصوص گياهان زينتی برای اين گياه استفاده كرد.اگر بيش از اندازه كود استفاده كنيم گياه رشد رويشی فراوانی خواهد كرد و گل نخواهد داد. بنابراين كود را به ميزان لازم استفاده كنيد.قبل از كود دادن از مرطوب بودن بستر كاشت اطمينان حاصل كنيد يعنی اگر بستر خشك است فكر نكنيد كه با دادن كود مايع هم گياه را آبياری می ‌كنيد و هم به آن غذا می ‌دهيد. اين كار شايد باعث سوختن ريشه‌ها شود. از اواخر تابستان و در طی پاييز و زمستان اين گياه را كود ندهيد. هر هفته یک بار با مواد غذایی مصنوعی از اواخر تابستان و با ظهور گلها گیاه را تغذیه کنید و در طول زمستان تغذیه را قطع نمایید.

 

 

 *****************************************

 

 طریقه نگهداری از گل فوشیا ( آویز )




بسته به پرورش در تمام طول تابستان و یا حتی تا اواخر زمستان و بهار هم گل میدهد .


نیاز ها : به نور خوب و مستقیم نیاز دارد . ولی در وسط روز باید میزان تابش کاهش یابد . ( در ساعات ظهر میزان شدت تابش زیاد است ) البته به نور کم و هوای خشک خانه هم مقاوم بوده .
این گیاه دارای ارقام مقاوم و یا حساس به سرما میباشد . ارقام مقاوم به سرما در اثر سرمای زیاد مقداریاز رشد انتهای خودش را از دست میدهد .
دمای مناسب بین 20 تا 26 درجه و در دمای پایین 15 و بالای 30 رشد گیاه کاهش میابد .
گلدهی :
برای گلدهی دما نباید از 24 بالاتر برود . در تابستان هفته ای دو بار و در بهار هفته ای یک بار آبیاری نیاز دارد . با شروع گلدهی آبیاری باید کاهش یابد و اجازه دهیم سطح خاک خشک شود و سپس آبیاری کنیم . در فصل زمستان و رکود هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است .
تکثیر :
از طریق قلمه سبز انتهایی و بذر قابل افزایش میباشد . بذر در پاییز برداشت و در بهار کاشته میشود . در مورد تهیه قلمی در صورت نیاز مطلب قرار میدم .
خاک : یک خاک سبک با زهکشی مناسب مث پیت و پرلیت و یا ورمیکولایت . و موارد مشابه .... با فضای هوادهی خوب

طریقه تکثیر گیاه فوشیا Fuchsia - آویز
از طریق قلمه :
قلمه سبز انتهایی گیاه رو تو اوایل بهار یا پابیز ریشه دار میشه کرد . 
برای این کار از گیاه مادری قلمه ای به اندازه 8 تا 10 سانت برش میزنیم .( عکس قلمه رو میذارم ) 
حالا قلمه آماده رو تو بستری از ماسه یا ماسه و پیت در شرایط گلخانه ای و یا گلخانه قرار میدیم ( میتونید روش پلاستیک بکشید . قلمه ها باید تو سایه بمونه .
تو فصل گرما نیاز به شرایط گلخونه ای نیست ولی رطوبت باید حفظ بشه .

بهترین دما برای ریشه دهی 20 تا 21 درجه هست . اواخر تابستان قلمه ها باید خشکی ببینند و در محلی خشک نگهداری بشن تا گیاه به حالت استراحت بره . با شروع فصل پاییز گیاه ریشه دار به گلدان بزرگتر منتقل میشه . گیاه رو تو مخلوطی از 3 قسمت خاک و 1 قسمت پیت و مقداری کود دامی بکارید . در هنگام رشد باید مدام هرس بشه . بعد از گذشت 15 روز میتونید به گلتون کود شیمیایی هم بدید .
یکی دیگه از روش ها ریشه دار کردن توی آب هست . در این شرایط ریشه بعد از 5 سانتی به گلدان منتقل میشه .

------------------------

آموزش تکثیر گل فوشیا

 

آموزش تکثیر گل فوشیا

آموزش تکثیر گل فوشیا یا گل آویز، گوشواره‌ای، حافظی: فوشیا را می‌توان از طریق قلمه و همچنین کاشت بذر تکثیر کرد. در این مقاله به طور کامل روش قلمه زدن و کشت بذر توضیح داده میشود. همواره میتوانید در زیر مقالات در سایت میهن کاکتوس سوالات خود را مطرح کنید.

تکثیر از قلمه:
برای تهیه قلمه گل بهتر است از وسیله‌ای تیز برای برش استفاده کنید زیرا برش تمیز و یکنواخت موجب توسعه ریشه می‌شود برای بستر کاشت قلمه‌ها می‌توان از مخلوط ۵۰ پرلایت و ۵۰ پیت ماس یا ماسه و یا مخلوطی از ماسه و پیت ماس استفاده کرد خاک را قبل مخلوط کردن الک کنید تا بافت ریز و یکنواختی به دست آید اید قلمه فوشیا در آب هم ریشه دار می‌شود اما ریشه این گیاهانن بسیار شکننده است و گیاه در آینده رشد ضعیفی خواهد داشت. قلمه را بهتر است زمانی تهیه کنید که گیاه در حال گلدهی نباشد زیرا قلمه‌هایی که از ساقه‌های گل‌دار تهیه می‌شوند مدت زمان طولانی‌تری احتیاج دارند تا ریشه بدهند و حتی بعد از ریشه دهی رشد رویشی چندانی نخواهند داشت و تمایل به گلدهی دارند گیاه حاصل از این نوع قلمه‌ها ممکن است ضعیف رشد کند قلمه‌هایی که اواسط سال گرفته می‌شوند ممکن است کمی بافت چوبی پیدا کرده باشند و سخت‌تر ریشه بدهند بنابراین اواخر پاییز و اوایل تا اواخر بهار زمان مناسبی برای تهیه قلمه است البته در طی پاییز و زمستان اگر چه گیاه گل تولید نمی‌کند یا میزانان کم است و رشد رویشی کندی دارد چون گیاه در رکود نسبی است بنابراین اگر در این فصول قلمه تهیه می‌کنید باید از نوک ساقه باشد طول مناسب قلمه فوشیا ۱۲ تا ۱۵ سانت است قلمه کوتاه‌تر را نیز می‌توان ریشه دار کرد.

هر مقدار قلمه از قسمت‌های نزدیک به انتهای ساقه تهیه شود و کوچک‌تر باشد امکانات بیشتری از لحاظ گرم و مرطوب نگه داشتن محیط لازم است قلمه‌های کوچک مناسب نگهداری در محیطی همانند گلخانه است.
قلمه هر مقدار کوچک‌تر باشد گیاه حاصل از آن در ماه‌های اولیه رشد نیز کوتاه‌تر و کوچک‌تر خواهد بود.
قلمه فوشیا اگر در محیط مرطوب نگه داشته شود حتی در حدود ۳ هفته بدون تولید ریشه می‌تواند به زندگی ادامه دهد.
هنگام تهیه قلمه برش را از زیر ناحیه گره (ناحیه‌ای که برگها به ساقه متصل است)بزنید سپس برگ‌های موجود در گره پایین را حذف کنید باقی گذاشتن این برگ‌ها و فرو رفتن آنها در بستر کاشت نه تنها کمکی به ریشه زایی قلمه‌ها نمی‌کند بلکه ممکن است موجب شیوع بیماری قارچی بشود
مرطوب نگه داشتن بستر کاشت یا کاور کردن گلدان حاوی قلمه به تأمین و حفظ رطوبت محیطی و خاک کمک می‌کند.
قلمه‌های فوشیا ۶هفته‌ای ریشه دار می‌شوند و رشد می‌کنند و می‌توان آنها را به گلدانهای مستقل منتقل کرد.
و ۲۵ روز بعد انتقال کوددهی را شروع کرد.

 

قلمه گل
انتخاب قلمه مناسب به طول ۱۲ تا ۱۵ سانت و برش با کاتر تیز و ضد عفونی

 

برش قلمه
زیر گره را برش اریب بزنید مراقب باشید جوانه آسیب نبیند

 

هرس برگ
دو برگ انتهایی متصل به برگ را از روی ساقه جدا کنید

آموزش تکثیر گل فوشیا

گلدان قلمه
قلمه را در گلدانی مناسب با سایز گیاه و مخلوط مناسب پر کرده و قلمه را دران بکارید بستر را مرطوب کرده و برای حفظ رطوبت با پلاستیک شفاف کهه چند حفره رویان تعبیه کرده‌اید کاور کنید

 

*******************************************

 





به صورت عکس هم نحوه تکثیر رو قرار میدم تا گویای مطلب باشه . موفق باشید .



محل برش قلمه 




بعد از برداشت قلمه 




زیر بند را برش اریب بزنید دقت کنید که جوانه از بین نرود 




دو برگ بزرگ را حذف کنید




 

 

تکثیر فوشیا با استفاده از بذر:
بعد از گلدهی باید گذاشت تا گل‌ها روی گیاه باقی بماند و پژمرده شوند و در پایه گل میوه‌هایی که ارغوانی تیره یا مشکی هستند شکل گیرند میوه‌ها را تا زمانی که پوستی صاف و تازه دارند باید جدا کرد زیرا با چروکیده شدن پوسته جدا کردن جدا کردن بدرها و جوانه زنی با سختی انجام می‌گیرد میوه‌ها را می‌توان با نوک چاقو شکافت و بذرها را بیرون آورد در اطراف بذرها ممکن است باقی مانده گوشت میوه مانده باشد که می‌توان به کمک آب ولرم این باقیمانده را تمیز کرد در واقع هر قدر بذر تمیزتر باشد جوانه زنی آنان با راحتی بیشتری انجام می‌شود. بعد در آوردن از غلاف بدرها را بر روی پارچه‌ای قرار می‌دهیم تا تا رطوبت اضافی گرفته شود معمولاً بذرهایی که توانایی جوانا زنی دارند گرد و مدور هستند و آنهایی که یا جوانه نمی‌زنند یا گیاهان ضعیف تولید می‌کنند مسطح هستند بهتر است بدرها را با فاصله بکارید یا آنان را حداکثر برای ۲-۳ هفته در مکانی سرد و تاریک نگهدارید و بعد بکارید هر مقدار طول مدت نگهداری بذرها بیشتر باشد.
احتمال جوانه زنی کمتر است زیرا بدرهای فوشیا از انبارداری خوبی برخوردار نیستند بدرها را می‌توان در مخلوطی سبک به شکل سطحی کاشت مخلوط کاشت باید مرطوب نگه داشته شود دمای ۲۱-۲۳ درجه سانتی گراد برای جوانه زنی بذرها کافی است حفظ رطوبت هوا و محیط کاشت نیز مهم است که می‌توان یک پلاستیک شفاف را روی بستر کاشت بذرها قرار داد تا رطوبت را حفظ کند البته نباید پلاستیک با سطح بستر در تماس باشد زمان جوانه زنی بدرها در انواع مختلف فوشیا متغیر است برخی از آنان در طی دو هفته و بعضی در طی چهار ماه جوانه می‌زنند برخی پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند که در طی روز محل کاشت بذرها را با چند لایه روزنامه بپوشانند تا نور را بسیار ملایم کنند با جوانه زنی بذرها می‌توان این پوشش را برداشت تا گیاهان جوان روزانه از ۶-۸ ساعت نور غیر مستقیم استفاده کنند زمانی که نهال‌های جوان ۷-۱۰ سانت رشد کردند می‌توان آنان را به مکانی جدید منتقل کرد.

بذر فوشیامیوه‌های گیاه فوشیا که بعد اتمام گلدهی ایجاد شده و حاوی بذر هستند

 

کاشت بذر گلجوانه حاصل از کاشت بذر

 

 

 *********************************

 

نحوه کاشت و نگهداری گیاه فوشیا

 

شرایط نگهداری فوشیا ( Fuchsia )
این گیاهان اصولا از نوعی موسوم به «فوشیا ماژلانیکا» که زادگاهش آمریکای جنوبی است گرفته شده اند و
پس از مدتی فراموش شدن دوباره مد روز شده است . انواع جدید بسیار زیباست و دارای ساقهای بلند و باریک
است به طوری که حتی در اثر وزن دسته گل انتهایی خود خم میشود. گلهای دلفریب آنها نه تنها گلخانه ها
بلکه سایبانها و سر در منازل را در تابستان زینت میدهد که این گلهای آویزان در تابستان ظاهر می شوند.
نگهداری:
فوشیا را میتوان مناسب برای گلداران مبتدی دانست؛ زیرا کاشتن آن آسان است و با مختصر مراقبت موفقیت
در پرورش آن حتمی است. خاک مناسب برای نهال های گلدانی مخلوطی از خاک باغچهای شندار همراه با
کود حیوانی کاملا تجزیه شده است. اما برای فوشیاهای گریان که در سبد یا جام کاشته میشود مقداری خاک
چوب نیز باید به ترکیب یاد شده اضافه نمود.
رژیم مناسب برای این گیاهان در زمستان همان رژیم گلخانههای سرد (با حداقل ۵ یا ۶ درجهی سانتیگراد) و
برای نوع گریان آن رژیم گلخانه های معتدل (با حداقل ۱۰ تا ۱۲ درجهی سانتیگراد) میباشد. در مهر ماه پس از
قطع ساقه ی کهنه گیاه را به گوشهی کم نوری در زیرزمینیها که از گزند یخبندان در امان باشد میبرند.
پس از اتمام گلدهی جوانه های انتهایی را هرس کنید تا گیاه برای سال آینده گلدهی بهتری داشته باشد

 

نور :
گیاه فوشیا به نور زیاد و کافی نیاز دارد.‌ این گیاه، نورآفتاب را تحمل می‌کند. بنابراین پرنورترین پنجره خانه جای
خوبی برای قراردادن آن است، اما تابش نورخورشید در وسط روز برایش خوب نیست و بهتر است هنگام ظهر
پرده را بکشید تا او را از آفتاب مستقیم محافظت کنید.
دما :
تابستان ( ۱۸ درجه ) و در زمستان ( ۱۰ درجه ) و بهترین درجه ۱۶ درجه می باشد .
هنگامیکه درجه حرارت بالا برود رطوبت را بالا ببرید.
:
در تابستان هفته ای ۲ بار و در بهار هفته ای ۱ بار و در زمستان هر دو هفته یک بار بعد از شروع گلدهی آبیاری
را کاهش دهید تا سطح خاک خشک شود سپس آبیاری نمایید.
غبار پاشی:
در بهار هفته ای دو بار و در تابستان به صورت روزانه و در اواخر هفته ای یک بار و در زمستان غبار پاشی ننمایید.
در صورتی که گیاه را در آپارتمان یا محل کارتان نگه می‌دارید در فصل بهار و تابستان که هوا گرم‌تر است،برگ‌ها
و گل ها را روزانه مه‌پاشی کنید و اما در هوای خنک نیاز به مه‌پاشی ندارد.

 

خاک :
( مخلوطی از یک قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت و یک قسمت کود دامی پوسیده ) و یا ( دو سوم خاک قوی
متعادل و یک سوم خاک برگ و کود تشکیل شده است .) بنابراین رشد آن در هر خاکی میسر است به شرط
اینکه اسیدی باشد در حدود ۵_۵/ ۵ مناسب است . اسیدی کردن خاک با سولفات آمونیوم و یا انواع تورب
است.
چنانچه ریشه گیاه را در مخلوط یاد شده قرار دهید می‌توانید مطمئن باشید گیاه رشد خوبی خواهد داشت.
کوددهی :
هر هفته یک بار با مواد غذایی مصنوعی از اواخر تابستان و با ظهور گلها گیاه را تغذیه کنید و در طول زمستان
تغذیه را قطع نمایید.
تعویض گلدن :
بهار، بعد از آن‌که گیاه را به خوبی و درست هرس و ساقه‌ها و برگ‌های خشک شده را جدا کردید، وقت تعویض
گلدان است. بنابراین گیاه را با گلدانی با یک شماره بزرگ‌تر تعویض کنید.
تکثیر :
ریشه دار شدن قلمه به طول ۵ _ ۸ سانتیمتر از چوب نرم از اواسط تا اواخر بهار و یا پاییز در دمای ۱۵ -۱۸ درجه
و کشت بذر نیز مرسوم است.
عوارض و درمان :
* رشد زیاد گیاه و ظاهر نشدن گلها در اثر تغذیه بیش از حد می باشد.
* باز نشدن غنچه ها و کمرنگ بودن گلها در اثر گرمی هوا است.
* زرد شدن برگها و سقوط آنها در اثر آبیاری بیش از اندازه می باشد.
* چنانچه فوشیا در محل خیلی سردی قرار داشته باشد برگ‌های گیاه می‌ریزند.
* اگر هوای محیط خیلی خشک و کم‌نور باشد، گل‌های گیاه پس از باز‌شدن‌ همچنین برگ‌ها یکی یکی
سقوط می‌کنند.
* اگر بیش از اندازه لازم به گیاه کود بدهیم، رشد آن زیاد شده اما گل‌ها ظاهر نمی‌شوند.
* کمبود موادغذایی درخاک باعث می‌شود تا برگ‌های جدید خیلی ریز شده و ظاهر شدن گل‌ها به تعویق
بیفتد.
* چنانچه گلدان گیاه کم آب یا تشنه باشد، برگ‌ها سقوط می‌کنند.
* اگر نور محیط کم باشد، در فصل گرما، ساقه‌ها دراز و منحرف و فاصله بین برگ‌ها زیاد می‌شود و گل‌ها ظاهر
نمی‌شوند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 6475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: